ההיסטוריה של הקסמים והקוסמים

המונחים "קסם", "כישוף" ו"כוחות על-טבעיים" בימים עברו היו קשורים זה לזה. רופאים, כוהני דת ושָמָנִים למיניהם נראו לפשוטי העם כבעלי יכולות על-טבעיות, לדוג' ריפוי אנשים חולים מאוד, תקשור עם המתים וכן גילוי עתידות.

בתוך עולם המסתורין העתיק הזה חבויים המון סודות שעברו בקפידה מאב לבן, ממורה לתלמיד ולא יצאו החוצה.

רק בודדים נחשפו אליהם- הסודיות הגדולה סביב הנושא הייתה טייטלכדי לשמר את הכוח שיש בידי אותם אנשים היכולים "לחולל נסים". למעשה, אנשים אלו היו בד"כ ראשי הקהילות והאנשים החשובים שהנהיגו את הקהילה.

 

חשיפת אופן ביצוע קסמים – פוגע בפרנסתם של קוסמים

ישנו ספר קסמים הנקרא "לחשוף את הכישוף", הידוע כספר הקסמים ללימוד קסמים וטלפתיה הקדום ביותר.

נכתב באנגליה במאה ה-16 על ידי ריגי'נלד סקוט (1538-1599). באותה תקופה רדפה הכנסייה את המכשפות והייתה מעלה אותן על המוקד, כדי לבדוק אם אישה היא מכשפה, היו משליכים אותה אל הנהר.

אם הצליחה לשחות אל הגדה, אזי נחשבה למכשפה, ודינה היה שריפה. אם היא טבעה, הייתה זו הוכחה שאינה מכשפה. כך או כך – סופה של ה"חשודה" לא היה טוב.

סקוט הבין שעל מנת להפסיק את הרדיפה אחר מכשפות וכשפים, יש להפריכן באמצעות הפרכת המסתורין מתופעות על-טבעיות אלו.

סקוט הבין של מנת למגר ולעצור את הרדיפה אחר מכשפות וכשפים, יש להפריך את המסתורין מתופעות האלה באמצעות הסברים פשוטים. (לידיעתכם, גם כיום ניתן לרכוש ספר עתיק זה (בן 420 שנה) בחנויות ספרים).

 

עוד קצת היסטוריה של קוסמים

מתחילת האנושות קסמים שימשו למטורת שונות ולא רק לבידור, בימי הביניים ישנו תיעוד של קוסם בעל זריזות ידיים באמצע מופע כאשר חברו מכייס את הקהל. החלו להשתמש בקסמים למטרות בידור סביב המאה ה-18, תחילת שימוש זה היה בתאטראות נודדים בהם הופיעו אמנים רבים.

רוברט הודין וג'ונתן ניופק הוזפינזר היו הראשונים שהקימו באותה התקופה תיאטרון ייחודי לקסמים, אני מאמין שאין זו הפעם הראשונה שאוזניכם שומעת את השם הזה, כנראה בגלל שישנו אדם בשם אירך וייס שנתן לעצמו את שם הבמה "הודיני" על שמו, שעליו נפרט בהמשך. בווינה באותה התקופה, חי קוסם אחר בשם הוזפינזר .

כמו הודין, נחשב גם הוא לאחד מאבות הקסמים המודרניים, בעיקר בתחום הקלפים. הוזפינזר פיתח עשרות שיטות וטכניקות בקלפים, שנמצאים בשרוולו" של כל קוסם בימנו. אפשר בהחלט לומר שהוא היה אחד הקוסמים המפורסמים של המאה ה-19.

המאה ה-20 הייתה המאה הזוהרת ביותר של אומנות הקסמים. תחילת התיאטראות הגדולים, שלטי החוצות הצבעוניים והגדולים, נסיעה פשוטה בין מקומות מרוחקים – אלה גרמו להתאגדות קוסמים, לחילופי רעיונות, להפריה הדדית ולחשיפה גדולה של מופעי קסמים לקהל הרחב. במאה זו החלה התנופה הגדולה ביותר בתחום הקסמים.

 

קוסם למבוגרים, אמן חושים מפורסם מן העבר

המפורסם ביותר מבין הקוסמים באותה התקופה היה קוסם למבוגרים, אמן חושים הארי הודיני. הודיני, בנו של רב רפורמי, יליד בודפשט. עם הולדתו הוא נקרא אריך וייס כמסופר. הודיני היה קוסם קלפים מצוין, אך שמו האגדי ייזכר לדורות בזכות כשרון יוצא דופן אחר – אמנות הבריחה משלשלאות.

כמעט כל הופעות ההיחלצות של ימינו שאבו את הרעיונות וההשראה מהארי הודיני. ודיני ביצע מאות תרגילי היחלצות מרשימים, ובאחד מהם הוא נחלץ מקשירה כאשר הוא תלוי מעל למפלי הניאגרה.

הודיני לקח סיכונים רבים כאשר אחד מהם עלה לו בחייו: בניסיון להדגים את עצמת שרירי הבטן שלו, הוא קיבל אגרוף שפוצץ לו את התוספתן וגרם למותו בגיל 52. קצרה היריעה מלהכיל את כל הקוסמים הגדולים בהיסטוריה, אך כל אחד מהם תרם רבות בתחומו והשפיע על עולם הקסמים של היום.

רוצים להפוך את האירוע שלכם לבלתי נשכח ?

השאירו פרטים
ונעזור לכם להגשים חלום

שתפו בקליק
סרטונים מההופעות של ירון
נגן וידאו
נגן וידאו
דילוג לתוכן